Nya falkenberg.se är lanserad – här är mina fem cent

Nya falkenberg.se är en bra webbplats!När hemkommunen lanserar en ny webbplats så är det ens skyldighet att tycka till om den. I synnerhet som yrkesverksam webbstrateg, och dessutom en kommunal sådan. Och istället för att mejla in min feedback kan jag lika gärna publicera den här.
Låt mig inledningsvis ge kollegan Mattias Skoog & CO en stor applåd för ett väl genomfört arbete! För det är det verkligen. Överlag är den grafiska designen snygg och modern. Strukturen ser genomarbetad ut och man har till stora delar vågat prioritera innehåll på både startsida och undersidor. Jag återkommer dock till prioriteringen då det inte är helt okomplicerat, särskilt i mobila enheter. För webbplatsen är givetvis responsiv (eller följsam om du hellre vill det)! Och även det är överlag väl genomfört. Jag har gått igenom webbplatsen på ett rätt så övergripande plan med en del djupdyk här och där och nedan har jag försökt ge feedback på de delar som är bra och som också kan bli bättre.

Startsidan

Startsidan med består av puffar för större händelser, självservice och något de kallar ”Info direkt”. Och givetvis ett nyhetsflöde. Sök har en dominant position och storlek i sidhuvudet och det är helt rätt satsat. Förutsatt att sökmotorn fungerar väl givetvis. Avdelningen ”Info direkt” är en god idé och jag antar att den, åtminstone på sikt, kommer att besvara de vanligaste och enklare frågorna direkt. Exempelvis inför loven (”När är lovet?”) och öppettider på återvinningsstationerna inför ledigheter med mera. Nu är det mer puffar/ingångar till innehåll djupare på webbplatsen. Avdelningen Självservice återkommer jag till nedan. Det återstår att se hur dessa ytor används framöver då de givetvis kräver rätt mycket redaktionellt underhåll.
Klickytan på startsidans olika ingångar behöver dock ses över, framförallt med tanke på alla besök via mobila enheter. På exempelvis puffarna kan man endast klicka/peka på rubrikerna. Det går inte att klicka på bilderna (tyvärr inte ens de med ”play”-symbol vilket faktiskt lockar till det) eller ingresserna. Och det tycker jag man ska hjälpa besökarna med. Detta skriver också E-delegationen i sina webbriktlinjer för offentlig sektor. Detsamma gäller för nyhetsflödet där jag även vill kunna klicka på ingressen (eller nyhetskategorin för den delen). Detta har sedan jag började skriva blogginlägget förklarats på deras utvecklingsblogg om falkenberg.se och jag förstår vad de menar men jag håller inte med fullt ut.
Klickyta på nya falkenberg.se

Självservice

Avdelningen Självservice har en självklar plats på många kommunwebbar i dag och det är bra att de lyfts fram på både startsida och undersidor. Men antingen skulle jag göra det tydligare att vissa länkar till ”tjänster” faktiskt bara är en länk till en blankett. Jag vill i så fall att den föregås av en sida som förklarar exempelvis ansökan om serveringstillstånd istället för att bara hamna i en statisk blankett. Nu vet jag ju att flera halländska kommuner arbetar intensivt med självservice på webben och att det kommer bli bättre framöver, men det är många i kommun-Sverige som behöver fundera över begreppet självservice och vad det faktiskt innebär.

Text och länkar

Överlag är länkarna tydliga, både i menyer och i boxar. Men jag saknar faktiskt länkar i texterna. När man skriver om en tjänst eller ett ämne kan man lika gärna länka orden i den löpande texten. Det hjälper besökare som tenderar att söka efter länkar på en sida istället för att läsa texten från början till slut. Istället har man samlat länkar i högerkanten på varje sida. Gott så kanske, om man gör det konsekvent, men vad händer med de mobila användarna? Jo, de måste ta sig igenom all text i jakten på länken till en tjänst eller ett dokument, eftersom boxarna med länkar och självservice av naturliga skäl kommer efter brödtexten i den responsiva varianten. Hänvisas man som mobil besökare till menyn eller till relaterade länkar men det är svårt att veta vad som är upp och ner i ett sådant läge.
Det jag primärt har att anmärka på, och det är en rätt stor anmärkning tyvärr, är att länkar till externa webbplatser öppnas i nya fönster. Detta är en big no no, inte bara i min bok, utan även enligt webbriktlinjerna som E-delegationen tagit fram.
Typografin är tydlig men inte så märkvärdig, och väl är väl det egentligen i dagens djungel av olika typsnitt på webbplatser. Rubrikerna är i alla fall satta i ett lite piggare typsnitt, Minion Pro, medan brödtexten är satt i det mer ordinära Arial. Helt klart godkänt även om det finns många andra bra brödtext-typsnitt också.

Navigation

Navigationen är ingen större revolution men den är tydlig och hjälper överlag besökaren att orientera sig vilket är det viktigaste. Det är i regel tydligt var man som besökare befinner sig på webbplatsen.
I undermenyerna har det dock gått lite snett. Där struktureras ingångarna i bokstavsordning och det tycker jag i grunden är fel, även om jag förstår att det är lätt att falla för det på grund av logik (hos de ansvariga). Men det är mycket bättre att gruppera efter ämne och prioritering. Det är även rekommenderat generellt. Ett ställe där det dyker upp problem är ingången ”Nyheter för kategori X” som kan hamna på olika ställen i menyn beroende på övrigt innehåll.
Menyn i den mobilanpassade versionen har lösts på ett smart sättNavigationen i mobila enheter har lösts på ett bra sätt! I alla fall i jämförelse med andra strukturdjupa webbplatser med responsiv design. Lösningen består av ytterligare en menyknapp när man navigerat ner i strukturen. Frågan kvarstår dock om detta är något ”alla” användare förstår och jag skulle gärna se ett användartest efter ett tag. Ett problem med den lösningen är användare som kommer åt menyknappen av misstag. Då saknas ett alternativ för att komma längst upp på sidan. Åtminstone på lite längre sidor. Vilket kan orsaka något av det värsta; irritation hos användaren.

Teknik

Jag har inte gjort någon djupare granskning av tekniken men den är givetvis byggd enligt HTML5-standard och den tekniska tillgängligheten finns där.
Webbplatsen går att nå via både falkenberg.se och www.falkenberg.se och det är givetvis bra, men de måste välja någon av dem som den primära adressen för att inte riskera så kallat duplicate content hos exempelvis Google. Från den ena ska en ompekning göras till den andra men användaren ska inte behöva bry sig vad man valt, och det är det viktigaste vilket Falkenbergs kommun också sett till (även om de kan förlora lite sökoptimeringsmässigt).
Den interna sökmotorn verkar fungera rätt så väl. De använder en tredjepartssökmotor från Adeptic. Den består av vad webbplatssök bör bestå av. Sökordsförslagen finns där liksom facetter för att förfina sitt sökresultat. Presentationen av sökresultatet hade kunnat filas lite på, men verkar som sagt fungera som förväntat.

Slutligen

Oavsett har falkenberg.se lyfts till 2013 års nivå på ett mycket hedervärt sätt och är verkligen en kommunwebb att räkna med. Det är jag glad över både som kommuninvånare och som webbstrateg.
Utmaningen framöver och även det viktigaste (och svåraste), framförallt med en kommunwebb är att svara på besökarnas frågor på ett begripligt och enkelt sätt.
Och jag hoppas att innehållet får fortsatt kärlek. Och så det där med länkar i nytt fönster 😉
[box type=”info”]Det är första gången jag ger mig på en recension av en webbplats och det var ju riktigt kul. Vill du att jag tycker till om din (gärna nylanserade) webbplats så hojta gärna här eller på Twitter, @petterknutsson så kanske jag ger mig på den :)[/box]

1 kommentar

Hej och tack för recensionen. Kul och spännande att läsa hur både en ”kollega i branschen” och på samma gång en kommuninvånare, ser på den nya webbplatsen. Flera intressanta bitar som jag/vi absolut ska fundera på redan nu!
Annars kommer det ju, som du vet, ske löpande uppdateringar och förbättringar allt eftersom vi får in användardata, statistik och inte minst en fördjupad undersökning bland våra besökare. Men det kommer lite längre fram.
Fortsätt recensera webbplatser