Efter 18 år bestämmer sig Yahoo med Marissa Mayer i spetsen att byta logotyp. Man har dessutom kunnat följa hela den innovativa processen genom deras 30 days of change där de publicerat en ny logotyp varje dag, fram till nu då den slutgiltiga presenterades (synd om de som gillade de tidigare). Det är strongt jobbat att ha klarat sig fram till nu, i princip med samma grafiska branding. Den nya logotypen verkar vara ett geometriskt mästerverk, åtminstone baserat på hur mycket de räknat på hur den skulle utformas.
Inga raka linjer fick förekomma, serifferna har fått nytt liv genom att ”ändarna” på bokstäverna svänger ut något. Jag måste säga att jag gillar logotypen. Inte minst efter att ha sett filmen som faktiskt bevisar de geometriska uträkningarna, och sådant älskar jag även om jag inte förstår ett enda dugg. Det enda jag inte gillar helt i dagens ”flat design world”, är 3D-effekten de har försökt åstadkomma. Jag är inte riktigt med där.
Marissa Mayer berättar mer om hur de har tänkt kring logotypen på hennes tumblr (givetvis) och nedan kan du se hur den har växt fram. Imponerande och kul att de har uppvisat den kreativa processen fram till slutresultatet.
Och jag blir faktiskt lite glad och stolt över att Yahoo visar framfötterna när det gäller det mesta, inte minst efter att min bror började arbeta på Yahoo, i och med uppköpet av ”deras” företag Qwiki.