Att använda sociala medier och video i kriskommunikation har minst sagt väckt intresse i kommun- och myndighets-Sverige. Och det är en bra grej. Sociala medier kan inte bli viktigare att hantera väl än under just en kris. Och i kombination med enkla, effektiva videoproduktioner för att förmedla budskap så kan vi ta kriskommunikation till nästa nivå. Att använda rörlig bild och ljud för att förmedla budskap snabbt och tillgängligt är näst intill oslagbart. Det ska eller kan aldrig ersätta textbaserad information och kommunikation helt och hållet men det är ett riktigt välfungerande komplement. Rätt utfört.
Jag höll i dag en föreläsning (i tjänsten) på just detta ämnet, så är du nyfiken har du den i sin helhet här.
Videoproduktion när det brinner (eller inte)
Vill du veta mer kring branden som jag använder exempel från, kan du kolla in min föreläsning från Internetdagarna 2012. Är du nyfiken på det livesändnings-kit som jag refererar till hittar du det här.