Lyckad viral-video av Olympus – The PEN Story

Jag älskar Stop Motion-filmer. Och jag älskar kanske inte, men tycker mycket om smart marknadsföring. Ett koncept som viral videos börjar kanske bli lite slitet nu men om det genomförs så väl som Olympus reklamfilm för deras nya PEN kan man inte låta bli att tycka om det. Vad viral video (med engelskt uttal) innebär kanske inte är känt för alla. På Wikipedia beskrivs det som:

A viral video is a video clip that gains widespread popularity through the process of Internet sharing, typically through email or Instant messaging, blogs and other media sharing websites.

Ordet ”viral” (eng.) kommer ursprungligen från biologin och beskrivs som:

Viral phenomena are objects or patterns able to replicate themselves or convert other objects into copies of themselves when these objects are exposed to them

På grund av att filmen är av så hög kvalitet får Olympus en ruggig spridning inom den sociala webben, i princip gratis.

UPPDATERING När jag såg Olympus-filmen kändes det som att jag sett den innan, eller åtminstone något liknande och det verkar faktiskt som att byrån varit lite lata. Den är väldigt lik Stop motion with wolf and pig som funnits på YouTube några månader, även om Olympus film är bättre genomförd men förmodligen med lite större budget. (Tack till brorsan).
Jag vill poängtera att det här inte är ett reklaminlägg. Produkten de gör reklam för har en hög vill-ha-faktor hos mig, nya Olympus PEN. ”Inte en kompakt, inte en SLR” som de själva beskriver det är en kamera som i grund och botten hängt med sedan 1959.

Olympus PEN

Kameran på bilden är alltså en sprillans ny kamera som inte är helt olik originalet. Vill man ha sökare (!), blixt och fler objektiv får man betala extra. Men kameran är ju otroligt charmig. Vill ni läsa på mer om Olympus PEN kan ni göra det här. Ett oerhört spretigt inlägg så här i semestertider men vad gör det. Och vill ni se fler stop motion-filmer har ni några via länkarna nedan.

Lämna ett svar