Att bygga ett varumärke…

I skolan fick vi uppgiften att bygga ett varumärke innefattande allt som har med ett varumärke att göra. Vi skulle komma på namn, logotyp, kärnvärden, produkt/tjänst osv osv. Det här var ännu en kort liten uppgift som tydligen var tvungen att göras nu precis innan vi ska dra igång med projektarbetet. Känns lite för stressat men i eftermiddag ska vi (vår grupp) presentera vårat arbete i skolan.
Vi bestämde oss för att skapa en snabbmatsrestaurang som skiljer sig från McDonalds och Burger King. Fast n’ fresh ska den heta och ska servera hälsosam, god och miljövänlig mat. Nu råkade det bli så att idén inte var unik, vilket vi upptäckte efter ett bra tag in i skapandeprocessen, men att komma på något helt unikt idag är inte det lättaste, inte omöjligt, men väldigt svårt. Hursomhelst så tycker jag att det blev en rätt väl utvecklad idé med tanke på den korta tiden vi utförde det på.
Jag tog mig an att fixa den ”grafiska profilen” och här är några exempel på det.

Logotypen inklusive tagline (invented by Niklas). Skönt mullig va?

Logotypen i ett komprimerat format som ska kunna användas som en symbol i exempelvis sponsorsammanhang.
Såhär hade menyn på restaurangen kunnat se ut. Avskalat, cleant och utstrålar hälsosamhet och miljövänlighet (?)

Eftersom jag nu har bloggat om Fn’F så har jag per automatik patenterat det så jag (och min grupp) ska ha 50 procent av intäkterna om någon startar upp restaurangen i Sverige 😉

Sitter just nu och lyssnar (och tittar) på The Knife – Silent Shout – An Audio Visual Experience på DVD. De är så jäkla grymma (och skumma) alltså! DTS-ljud borgar för sjukt bra sound och deras uppträdande hämtat från en konsert i Göteborg är verkligen en audio-visuell upplevelse. Trots att man inte ser deras ansikten så har de fyllt det visuella med ljus och videos som projekteras på bakgrunden och skapar närmast någon form av psykedelisk upplevelse. Riktigt bra musik också.
Ni såg väl deras tacktal på grammisgalan om inte så kolla på det här (har ni sett det men vill se det igen får ni givetvis det 🙂 ):

Dags att dra till skolan och sälja koncept…