rolighetsteorin ändrar folks beteende – for real

Jag älskar smart reklam. Tack vare internet med YouTube och social media i allmänhet satsas nu på ett helt nytt tänk inom reklamvärden. Return Of Investment (om man får lov att använda en term på engelska för att verka lite viktig) är kanske svårt att beräkna på den här sortens kampanjer, men skulle man ge sig på att analysera det så tjänar inte minst varumärket i stort på det. Och de behöver inte nödvändigtvis vara särskilt dyra. Visst, att göra en trappa till ett piano är förmodligen inte gratis och inte byrån som anlitas (garanterat största kostnaden i detta fallet) för att komma på idén heller. Men i många fall behövs det inte något annat än en hyfsad videokamera och en bra idé för att lyckas.
Kampanjen jag syftar till är Rolighetsteorin.se som är ett initativ av Volkswagen som syftar till att göra det roligare för människor att göra miljön och även sitt liv bättre, oavsett om det handlar om att ta trappan istället för rulltrappan eller kasta sopor i papperskorgen. Och med de två experiment de gjort än så länge verkar de ha lyckats. Om det är hållbart i längden vet jag inte men jag tycker sådana här initiativ bör uppmärksammas, även om de har andra tankar än att bara ”rädda världen”. Bilföretagen har trots allt agerat och reagerat något sent på miljöproblemen som de har en stor del i.

Piano stairs

The world’s deepest bin


Jag bloggade precis om kampanjen för att den är så genial. Och många med mig. Gratis reklam för Volkswagen och gratis intressant innehåll för mig. Win win. Något som är riktigt smart ur ett sökmotorperspektiv är att de verkar vara först ut med ordet ”rolighetsteorin”. De första tre sidorna på Google (säkert ännu fler men inte kollat längre) handlar bara om deras kampanj och skrivs i princip enbart i positiva ordalag. Det enda som är synd är att Volkswagen har en riktigt tråkig officiell webbplats som det länkas till från kampanjen. Tråkig flash kombinerat med bilder och lite text. Borde de inte gjort om den i samma veva?
Kampanjen är framtagen av DDB Stockholm. Ni kan läsa mer om kampanjen här.

1 kommentar