snart bygger svt om


SVT har dragit med en rätt så sliten profil länge nu och äntligen gör de om lite i rutan. Jag är inte den mest frekventa tittaren, det medger jag, men det är alltid kul när ”vår” tv-station gör något nytt. Det är trots allt vi som betalar. Vi har till skillnad från många andra alltid betalat tv-avgift och det är egentligen något jag inte lidit av att göra. Jag har alltid haft ett förtroende för att SVT ska följa sitt uppdrag som en oberoende kvalitativ tv-station. Ofta har jag blivit besviken när de visar ”Röda rummet” på ena kanalen och ”Uutiset” på andra kanalen, något som har gjort att jag inte är alltför förtjust i att titta på public service-kanalerna.
Men de har ändå något utöver de andra skräpkanalerna som finns (och värst av dem alla Aftonbladets TV7 som jag för länge sedan rensat bort från kanallistan). Deras ”nya” tjänst Play är egentligen något jag älskar utan att använda den något vidare. Under OS har de haft problem då och då med sina servrar men att de lyckas streama video via Internet från Kina i näst intill HD-kvalitet på min dator på jobbet gör mig imponerad i alla fall.
På måndag (25/8) lägger SVT på en ny grafisk profil med allt vad de innebär. Logotyper, jinglar och så vidare. Dessutom stökar de om lite bland kanalerna vilket jag inte riktigt blivit klok på ännu, men det är egentligen strunt samma eftersom jag inte är den mest trogna tittaren. Jag gillar bara deras högkvalitativa tv-produktioner, även om den där konstiga såpan ”Andra avenyn” fortfarande får mig att undra över vilken sorts talang de besitter. Fast det är väl egentligen inte SVT:s fel, bara någon duktig säljares….
Förhoppningsvis blir det i alla fall bättre än första ”Aktuellt” som sändes i Sverige (se videon nedan).

Vill ni läsa mer om SVT:s nya grafiska profil kan ni göra det här.
Ni kan även kolla SVT:s lite balla flash-site om remaken.
Public Service är viktigt. Reklamkanalerna (inkl. TV4) är egentligen ett jävla skämt i jämförelse. Varför bryta en film åtta gånger för värdelös tvättmedelsreklam och någon sell-out-reklamfilm där Pernilla Wahlgren ballar ur mer än vanligt och försöker sälja rynkkrämer till gamla kärringar till exempel? Ett drömscenario hade varit om SVT blir nååågot modernare. Då hade ALLA betalat tv-avgiften och det hade blivit lite lyxigare produktioner, men de är på god väg och gör en hel del bra skit redan. Heil Public Service!

Lämna ett svar